کارگروه اخلاق در پژوهش زیستی
کارگروه اخلاق در پژوهش زیستی دانشگاه شهید بهشتی از آبان ماه سال 1394 آغاز بکار کرد و اکنون به همت معاونت پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی و همراهی جمعی از اعضای هیات علمی این دانشگاه در حال فعالیت است. این کارگروه با افتخار نظارت راهبردی بر رعایت اصول اخلاقی در پژوهش را به عهده گرفته و ضمن حمایت از ارتقای کرامت انسانی و حفاظت از حقوق پژوهشگران در پی تضمین سلامت علمی و اخلاقی فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی متقاضیان است.
اعضای فعلی کارگروه:
- 1- دکتر محمودرضا آقامیری (رئیس/ عضو اصلی) - رئیس دانشگاه
- 2- دکتر سیده مهری حمیدی (دبیر/ عضو اصلی) - معاون پژوهشی دانشگاه
- 3- دکتر فاطمه میرزاجانی (نماینده دبیر / عضو مدعو) - عضو هیات علمی دانشکده علوم و فناوری زیستی
- 4- دکتر ابراهیم نوئی (نماینده فقهی/ عضو اصلی) - عضو هیات علمی دانشکده الهیات و ادیان
- 5- دکتر سعید حقانی (نماینده حقوقی/ عضو اصلی) - عضو هیات علمی دانشکده حقوق
- 6- دکتر مریم نورشاهی (پژوهشگر/ عضو اصلی) - عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی و تندرستی
- 7- دکتر محمود عباسی (متخصص حوزه زیست پزشکی/ عضو اصلی) - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
- 8- دکتر امید شکری (نماینده جامعه/ عضو اصلی) - عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
- 9- دکتر مسعود افشاری (مشاور دائمی) - عضو هیات علمی پژوهشکده علوم شناختی و مغز
- 10- دکتر سکینه دهقان (متخصص آمار/ عضو اصلی) - عضو هیات علمی دانشکده علوم ریاضی
- 11- دکتر حسین بهبودی (پژوهشگر/ عضو اصلی) - عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی
- 12- دکتر سعید صوفی زاده (مشاور دائمی) - عضو هیات علمی پژوهشکده علوم محیطی
- 13- دکتر مرضیه سرمدی (کارشناس) - تلفن: 021-2431587 ایمیل کارگروه: ethicscomittee@sbu.ac.ir
مدارک مورد نیاز و نحوه ارسال درخواست دریافت کد اخلاق به کارگروه:
- 1- تصویر صورتجلسه تصویب علمی پروپوزال پایاننامه یا طرح و مقاله تحقیقاتی (برای کلیه پژوهشها الزامی است)
- 2- تکمیل و ارسال فرمهای تخصصی کارگروه بر اساس نوع آزمودنی (آزمودنی انسانی با تهاجم یا بدون تهاجم/ آزمودنی حیوانی/تحقیقات صرفا آزمایشگاهی و بدون آزمودنی انسانی یا حیوانی) به تشخیص محقق
- 3- تکمیل و ارسال فرم های عمومی و مشترک کارگروه (کلیه متقاضیان ملزم به تکمیل و ارسال این فرم ها هستند)
- 4- تصویر فیش واریز هزینه بررسی درخواست
- 5- ارسال فایل ابزارهای جمعآوری اطلاعات در مطالعات با آزمودنی انسانی شامل (سئوالات مصاحبه، پرسشنامه، نام کامل نرم افزارها و ابزارهای دیجیتال مورد استفاده و ...)
متقاضیان ارجمند دریافت کد اخلاق پژوهشی، جهت بررسی درخواست شما لازم است مدارک و فرمهای مرتبط و تکمیل شده را به آدرس ایمیل ethicscomittee@sbu.ac.ir ارسال فرمائید. برای این منظور لطفا با توجه به حوزه فعالیت تحقیقاتی و نوع آزمودنی خود فرمهای مناسب را از لیست فرمهای تخصصی کارگروه اخلاق بر اساس نوع آزمودنی (آزمودنی انسانی با تهاجم یا بدون تهاجم/ آزمودنی حیوانی/ تحقیقات صرفا آزمایشگاهی بدون آزمودنی انسانی یا حیوانی) دریافت و بعد از تکمیل همراه با سایر مدارک ذکر شده در قالب یک فایل زیپ شده به ایمیل دبیرخانه کارگروه اخلاق ارسال نمایید. در صورتی که پژوهش (پایان نامه/ طرح تحقیقاتی) هم شامل آزمودنی انسانی است و هم بخشی از آن مرتبط با تستهای حیوانی میباشد باید فرمهای مربوط به هر دو آزمودنی انسانی و حیوانی توسط محقق تکمیل و ارسال گردد.
لطفا قبل از شروع ارسال درخواست به کارگروه اخلاق و در زمان تکمیل مدارک به نکات زیر توجه فرمایید:
- • بر اساس قوانین، کد اخلاق تنها به متقاضیانی تعلق میگیرد که درخواست آنها بلافاصله پس از تصویب پروپوزال توسط کمیته علمی واحد و قبل از اجرای طرح در دبیرخانه کارگروه اخلاق ثبت شود. امکان صدور کد اخلاق برای پایاننامهها یا طرحهای تحقیقاتی که مرحله عملیاتی آنها انجام شده است یا در حال انجام است وجود ندارد. همچنین متقاضیان در زمان ارسال درخواست کد اخلاق برای انجام پژوهش خود متعهد میگردند تا قبل از دریافت کد اخلاق مرحله عملیاتی کار خود را شروع ننمایند در صورت احراز انجام کار عملیاتی توسط محقق قبل از دریافت کد اخلاق از کارگروه، فرایند بررسی و صدور کد اخلاق پایان نامه یا طرح تحقیقاتی مربوطه متوقف خواهد شد.
- • به فعالیتهای پژوهشی خاتمه یافته یا در حال اجرا شامل: مقاله نگارش شده- رساله دکتری- پایاننامه کارشناسیارشد- طرح پژوهشی به هیچ عنوان کد اخلاق تعلق نخواهد گرفت.
- • حداکثر بازه زمانی بین تصویب علمی پروپوزال پایاننامه یا طرح تحقیقاتی در کمیته علمی واحد یا شورای پژوهشی دانشگاه و ثبت درخواست کد اخلاق توسط متقاضی (دانشجو/ مجری طرح) در دبیرخانه کارگروه اخلاق نباید بیشتر از 2 ماه باشد.
- • توجه: دانشجویان یا متقاضیانی که پروپوزال پایاننامه یا موضوع تحقیقاتی خود را از تیرماه 1403 مصوب کرده و هنوز اقدام به ثبت تقاضای خود در کارگروه اخلاق نکردهاند تا 15 آذر ماه 1404 فرصت دارند درخواست خود را همراه با ارائه تعهد کتبی استاد راهنما مبنی بر عدم انجام مراحل عملیاتی پژوهش به ایمیل کارگروه اخلاق ارسال نمایند. قابل ذکر است این تاریخ قابل تمدید نمیباشد و از این تاریخ به بعد به درخواستهایی که در زمان دریافت توسط کارگروه بیشتر از 2 ماه از تصویب علمی پروپوزال آنها گذشته باشد ترتیب اثر داده نخواهد شد.
- • در ابتدای هر کدام از فرمها و در کنار سئوالات آن توضیحات مربوط به نحوه تکمیل آن جهت راهنمایی محقق درج شده است، حتما قبل از تکمیل هر فرم توضیحات مربوطه به دقت مطالعه گردد.
- • به تمام سئوالات هر فرم با دقت پاسخ داده شود و هیچ سئوالی بیپاسخ نماند.
- • توجه نمایید اغلب فرمها بعد از تکمیل در فرمت pdf درخواست شدهاند ولی مواردی وجود دارد که فایل word آن فرم نیز باید ارسال گردد مانند فرم چک لیست مدارک که حتما باید در فرمت word ارسال گردد. لطفا دقت نمایید تمامی قسمتهای فرم چک لیست باید با دقت تکمیل گردد و مسئولیت تکمیل اشتباه اطلاعات درج شده در این فرم بر عهده محقق و مجری اصلی طرح پژوهشی میباشد.
- • ابزار جمعآوری اطلاعات محقق شامل فایل پرسشنامه و سئوالات طراحی شده برای مصاحبه، نام نرمافزارها یا ابزارهای که در پروژه تحقیقاتی بهمنظور جمعآوری داده استفاده میگردند حتما همراه با سایر مدارک ارسالی تحت عنوان ابزارهای جمعآوری اطلاعات ارسال گردد.
- • کلیه مدارک باید در قالب یک پوشه و به صورت فایل زیپ شده به دبیرخانه کارگروه اخلاق به آدرس ethicscomittee@sbu.ac.ir ایمیل گردد.
- • از پذیرش و بررسی مدارک ناقص و غیرخوانا و بدون تصویر فیش واریزی معذوریم.
- • تمامی امضاها در فرمها با نام و نامخانوادگی و تاریخ همراه باشد و امضای بدون نام و نامخانوادگی صاحب امضا و تاریخ قابل قبول نیست.
- • بدون مستندات تایید شده تصویب پروپوزال و طرحنامه (نامه یا صورتجلسه تصویب) هیچ تقاضایی بررسی نخواهد شد. برای طرحها و مقالات پژوهشی قبل از شروع کار عملیاتی و درخواست کد اخلاق، پروپوزال مربوطه باید در شورای پژوهشی دانشگاه برای طرحهای خارج از دانشگاه و یا در گروه پژوهشی دانشکده یا پژوهشکده برای طرحها یا مقالات داخلی تصویب و تصویر صورتجلسه آن ارائه گردد.
- • مبلغ واریزی برای بررسی درخواست طبق آخرین مصوبه هیات رئیسه برای پایان نامهها 3.500.000 ریال و برای مقالات و طرحهای پژوهشی 5.000.000 ریال میباشد که باید از طریق درگاه الکترونیک دانشگاه و بر اساس توضیحات ذیل پرداخت و تصویر فیش واریز آن همراه با تکمیل فرم هزینه و سایر مدارک ارسال گردد
فرمهای کارگروه اخلاق در پژوهش زیستی:
فایل فرمهای تخصصی بر اساس نوع آزمودنی:
بر اساس نوع آزمودنی و به تشخیص محقق فایل مربوطه دریافت و فرمهای آن تکمیل گردد.
فایل فرمهای عمومی و مشترک:
کلیه متقاضیان ملزم به تکمیل و ارسال فرمهای این فایل هستند
مراحل پرداخت هزینه بررسی درخواست در کارگروه اخلاق:
متقاضیان محترم جهت پرداخت هزینه بررسی درخواست از طریق لینک زیر (سامانه پرداخت الکترونیکی دانشگاه) اقدام و معاونت پژوهشی و فناوری را به عنوان واحد دریافت کننده هزینه و دریافت کد اخلاق را به عنوان موضوع پرداخت انتخاب کرده و اقدام به واریز مبلغ مورد نظر نمایند و تصویر رسید پرداخت را همراه با سایر مدارک به دبیرخانه کارگروه ارسال نمایند.
آییننامهها و راهنماها :
دورههای آموزشی کارگروه:
فلوچارت فرآیند بررسی پرونده در کارگروه:
لیست پژوهشهایی که دریافت کداخلاق برای آنها الزامی است:
